Thursday, June 18, 2009

Rasa mcm baru semalam dia pergi...entah kenapa tiba² aku rasa rindu sangat kat dia...apatah lg dgn sambutan hari bapa 21hb June ni nnt...

Masih ingat lagi gurau senda dgn dia pada hari raya tahun lepas...alhamdulillah..impian dia utk duduk rumah baru sebelum raya akhirnya kesampaian juga...meriah...mmg meriah dgn jerit pekik anak cucu...berlari ke sana ke sini...gurau senda adik-beradik...dan utk pertama kali dan terakhir kami mengambil gambar 1 family semua walau ade yg adik beradik yg tak dpt hadir...dan itu la kenangan yg kini tinggal utk ku tunjukkan pd anak² ku..siapa atuk mereka....hurmmm...dan tak ku sangka hari raya tahun ini tidak lagi ku dapat minta maaf pd dia...peluk cium tangan dan dahinya...dan tak ku sangka raya lepas adalah yg terakhir ku melihat senyuman kegembiraan dr bibirnya...puas...puas yang tak terhingga hajat d hati telah d makbulkan...alhamdulillah

Banyak kenangan sewaktu hidupnya...dan dialah yg mengajar aku erti hidup sebagai seorang lelaki...anak...dan suami...walau tegas...dia lah contoh terbaik bg diri ku walau dulu pernah batang ubi kayu melekat di belakang ku...dan dia lah juga mengajar aku erti berdikari dgn bekerja membantu dia memotong buah kelapa sawit demi bekalan dan duit untuk ke sekolah...

Alhamdulillah...hajat dia utk melihat aku berkahwin dan melihat cucu dari zuriat ku juga kesampaian...walau dia tidak sempat utk melihat 3 bulan lagi cucu dia yg baru bakal d lahirkan...

Tarikh 9 May 2009...ku terima panggilan telefon drpd kg...menyatakan bapa ku di masukkan ke wad hospital manjung kerana susah untuk bernafas...selama 3 hari di wad biasa itu lah baru ku sedar..apakah erti pengorbanan seorang anak kepada org tuanya...apakah erti jasa drpd seorang ayah kepada anak²nya yang tak mungkin kita dapat balas walau dgn wang ringgit sekali pun...dan itu lah kami adik beradik bergilir² menjaganya siang dan malam...dan ketika itulah pertama kalinya dalam hidup ku merasa...apa yg pernah bapa ku buat ketika aku kecil² dulu...membasuh berak kencingnya...mengelap badannya...menjaganya sama seperti tika dia menjaga ku ketika aku sakit dahulu...ketika kaki ku patah dahulu...

Akhirnya pd 11 May 2009...dia di masukkan ke wad icu...yg mana ketika itu aku sudah berada di kuala lumpur...ketika ini lah kami anak²nya berkorban skali lagi menjaganya siang dan malam...tak sanggup ku melihat wajah nya yg pucat dan tubuh yg lemah tidak berisi...hanya mengharapkan bantuan pernafasan utk memanjang umurnya...apatah lagi ketika doktor bertanyakan pd emak adakah sanggup menurunkan tandatangan supaya dpt di masukkan tiub ke dalam paru²nya kerana bapa ku sudah tak boleh bernafas menggunakan mask...mengalir air mata ku tanpa sedar...begitu seksanya keadaan bapa ku ketika itu...

Namun...semangat utk dia balik ke rumah tak pernah luntur...dalam kesakitan dia tak pernah sekali minta kami keluarkan dia dari hospital kerana andainya d takdirkan dia pergi..biarlah di rumah...namun apa daya kami..apa kemampuan kami...sememangnya andai di ikut kehendak kami anak beranak...mmg ingin membawanya pulang...hingga ada satu ptg tika aku menjenguknya...dia minta ku bawa dia pulang...namun ku pujuk...tunggu dia sembuh baru aku berjanji membawanya pulang ke rumah...ketika itulah aku tersentap...tika dia berkata..."kau nak bg aku mati ke duduk lama² kat sini" ...sekali lagi mengalir air mata ku...bukan aku berniat membiarkan dia terlantar di hospital..tidak...cuma aku mengharapkan semoga dia cepat sembuh...aku pun tak ingin melihatnya..dah tak sanggup melihat dirinya begitu...

Pada 13 May 2009..pada pkl 2 pagi...kami menerima panggilan telefon daripada akak ku supaya kami ke hospital dgn segera...yg mana ketika itu aku berada di rumah...sampai sahaja ke katilnya..ku melihat...tangan...jari..kaki...dan mulutnya...semuanya berikat dgn kain...darah penuh di katilnya....rupanya...pagi itu dia telah mencabut semua jarum yg melekat di tangannya...mencabut wayar² yg melekat di badannya...semata² semangat dan keinginan yg kuat utk balik ke rumah...siapa tak tak sayu melihat org tua sendiri dalam keadaan begitu...tetapi apakan daya...doktor terpaksa berbuat demikian utk meengelakkan berulang lg...dan daripada hari itulah keadaannya semakin kritikal...

Selepas peritiwa itu...bermacam permintaan keluar dr mulutnya...walau dgn hanya gerak mulut sahaja kerana tiub yg berada d dalam mulutnya...kami tetap tunaikan...daripada bubur nasi McD...air kelapa...air zam-zam...dan segala mcm lagi...kami usaha tunaikan...kerana kami takut..itulah permintaan terakhirnya...

Ini lah pengorbanan besar dalam hidup ku...terpaksa ambil cuti..walau sehingga ke tahap gaji ku terpaksa di potong...korbankan menjaga isteri ku yg sarat mengandung...korban menjaga keluarga ku...demi org tua ku...biarlah...apa lagi daya ku sebagai seorang anak...inilah masanya...inilah waktunya...utk ku berjasa...walau hanya sekecil zarah untuk d bandingkan

Petang 24hb May 2009...petang itu aku masuk ke wad utk berjumpa bapa ku..sebelum ku berangkat pulang ke kuala lumpur...walau sayu hati ku untuk meninggalkannya...tetapi t'jawab ku sebagai suami dan pekerja harus juga ku laksanakan...tika itu lah matanya sayu memandang ku walau tidak ku ucap padanya ku ingin pulang...perlahan dia memegang tangan ku...d letak ke perutnya...dengan dia menggenggam erat...seolah berkata..inilah kali terakhir utk kita berjumpa...tiada lagi selepas ini...tetapi ku buang jauh² tanggapan buruk tu kerana ku masih tak dpt menerima andai ku kehilangan dirinya...

Pukul 10.30 mlm ku sampai ke kl...sempat juga aku melayan game Man Utd sehingga habis perlawanan...tika aku ingin masuk tidur dalam jam 12.30 tgh malam..ku terima panggilan dari abg ku menyatakan bapa ku nazak...dan mengajak ku pulang...walau dgn penat yg tak hilang...ku gagahkan juga balik meninggalkan isteri dan anak ku...

Tepat 3.28 pagi...25 may 2009..ku menerima panggilan bapa ku telah pergi selamanya...dan aku hanya terlambat setengah jam sahaja untuk berjumpa dengannya sebelum sampai ke hospital pd pkl 4 pagi...

4 minggu telah berlalu...akhirnya keegoan diri ku sebagai seorang lelaki..seorang anak...akhirnya luntur...aku kalah...walau ku cuba...tetapi ku tetap tak berdaya sebagaimana aku bertahan drpd keluar air mata ku tika memandikan dia...tika mengkafankan dia...tika menyolatkan dia...tika menghantar dia ke liang lahat....tanpa ku sedar..aku rindu pdnya...saban malam ku menangis mengingati dirinya...ketika ku bacakan yassin untuknya...semuanya dtg tanpa ku pinta...

Kepada sahabat² ku...kepada adik² ku...kepada abg² dan kakak² ku yg masih punya bapa..punya emak...jgn lah sesekali melukakan hati mereka...gembirakanlah hati mereka sementara masih ada waktu utk kita berbuat demikian....berbuat jasalah sementara ada hayat kalian...

Pada bapa ku...tiada apa yg dpt anak mu berikan sempena hari bapa ini selain doa yg ku kirimkan utk mu...semoga diri mu di tempatkan di sisi org² yg beriman dan di sisi Allah s.w.t..amin...

4 comments:

^^AnGGun^^ said...

tiada ape yg dapat dikomen..
terkedu....
*nanges*

cuma doa kesejateraannya di sana saje yg mampu adeQ berikan ...

.: budakgemok :. said...

xpela dik...ni pon just utk kenangan peribadi abg ..ehehe...ingat tau selagi org tua masih hidup..jgn sesekali lukakan hati mereka k ;)

* JuJu * said...

hurm...
menitis air mata baca...
juju selagi juju upaya..juju takkan sakitkan ati ayah juju...janji juju dari dulu...

sebut pasal ayah...otometikeli memang menangis..tak kire cite tu suke ataupun duke...

GreeNrOsE said...

hu~~ sadehnyer.. ina penah alami mse papa ina saket truk aritu.. tp naseb.. tuhan maseh memberi ruang untuk ina berbakti pada papa.. mudah2an ina sempat membalas jasa mama n papa ina.. =(

Post a Comment

Komen Woiiiii